Koivukuitupuun kuljetus Kaskisiin lisääntynyt
Ukrainassa helmikuussa alkaneen sodan seurauksena suomalaiset metsäyhtiöt ovat lopettaneet raakapuun tuonnin Venäjältä. Määrältään puun tuonti Venäjältä on ollut yhdeksän miljoonan kuutiometrin tasolla vuosittain. Venäjältä tuotu puu on ollut pääasiassa koivukuitupuuta. Metsäyhtiöt pyrkivät korvaamaan Venäjältä tuodun puumäärän pääosin kotimaisella puulla.
Huhtikuun alusta lähtien Kaskisiin suuntautuvat raakapuukuljetukset Suupohjan radalla ovat selvästi lisääntyneet. Joinakin viikkoina Kaskisiin on mennyt tavarajuna viikon jokaisena päivänä. Ajan kuluessa näemme, millaiselle tasolle Kaskisiin suuntautuva raakapuukuljetus vakiintuu. Näyttää kuitenkin siltä, että se tulee lisäämään selvästi Suupohjan radan liikennettä. Venäjältä tulleen puun korvaaminen kotimaisella puulla tulee lisäämään puutavaran rautatieliikenteen tarvetta koko maassa, mikä tulee lisäämään ratatiekuljetuksen operatiivisia haasteita ja tulee ottamaan oman aikansa ennen kuin liikenne vakiintuu uuteen tilanteeseen.
Liikenteen lisääntyessä radalla toivon erityisesti autoilijoiden kiinnittävän huomiota turvalliseen tasoristeysten ylittämiseen.
Teuvan liikennepaikka täyttyi talvikautena puusta
Teuvan liikennepaikalle kunnostettu puutavaran varastopaikka on osoittanut tarpeellisuutensa taas tänä vuonna. Talven puunkorjuukelit olivat otolliset ja talvileimikoista kertyi mukavasti puuta. Teuvan liikennepaikan puutavaran varastopaikka toimii puskurina metsävarastojen ja tehdasvarastojen välissä. Nyt varastoon ajettua puuta voidaan syöttää rautateitse tehtaille, kun kelirikkorajoitukset tiestöllä rajoittavat kuljetuksia.
Jorma Vierula
Teuvan liikennepaikka, kevät 2022.
Comments