Tavaraliikenne jatkoi vuonna 2020 kasvuaan Suupohjan radalla. Kasvua vuoteen 2019 verrattuna kertyi noin 70 %. Kuljetusmäärän nettotonneina arvioidaan yltävän vuonna 2020 noin 180 000 tonniin ja vuonna 2021 tonnimäärä voi yltää 250 000 tonniin. Vähäliikenteiseksi luokitellun radan kuljetusmäärän raja on 300 000 tonnia, joten Suupohjan radalla lähestytään rajapyykkiä pikku hiljaa.
Teuvan lastausraiteen pidentäminen kokojunakuljetukseen soveltuvaksi oli Suupohjan radalle tärkeä kehitysaskel. Pidennyksen valmistuttua 25.9.2020 puutavaran kokojunakuljetukset alkoivat välittömästi täydellä teholla. Paras viikko oli joulukuun puolivälissä, jolloin Teuvalta lähti joka päivä 24 vaunun kokojuna puutavaraa. Puuta on kuljetettu Raumalle, Kotkan Sunilaan, Äänekoskelle, Vilppulaan ja Pietarsaareen. Toivotaan, että Teuvan suosio puutavaran lastauspaikkana säilyy ja kehittyy.
Etelä-Pohjanmaan Ely-keskus on rahoittanut Suupohjan rataa koskevan kehityshankkeen: ”Suupohjan radasta vahvistuva kehityskäytävä”. Hankkeen merkeissä pidettiin radanvarsikunnissa loppuvuodesta työpajat, joissa kartoitettiin kuntien odotuksia ja tavoitteita radan henkilöliikenteelle. Odotukset henkilöliikenteen paluulle ovat varsin korkealla. ”Kun radalla kulkee henkilöliikenne ja tavaraliikenne, voidaan puhua todellisesta kehityskäytävästä”, oli yksi kannanotto eräässä työpajassa.
Ensi vuonna 2021 Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys tulee erityisesti panostamaan radan korjausinvestoinnin vauhdittamiseen. Se on seuraava askel, jolla radan kilpailukykyä parannetaan.
Kiitos mielenkiinnosta ja kannustuksesta radan kehittämiseen ja hyvää uutta vuotta!
Jorma Vierula
toiminnanjohtaja
Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys
Teuvan puutavaran lastauspaikka ja pidennetty lastausraide 15.12.2020.
Kuva: Stefan Suuronen.
Comments